onderbouw

Het kleuteronderwijs geven wij vorm vanuit onze visie dat jonge kinderen zich het beste spelenderwijs kunnen ontwikkelen in een betekenisvolle context. Wij kiezen voor thema’s die voor kinderen dicht bij hun belevingswereld liggen zoals een thema rondom de kinderboerderij, de speelgoedwinkel of het (kabouter)bos. Binnen deze thema’s creëren we veel ruimte voor vrij en geleid spel in onze hoeken. 

De bouwhoek, huishoek en themahoek hebben een grote rol binnen ons onderwijs. Wij richten deze hoeken zo in dat kinderen er naast (rollen)spel, ook met verschillende leerdoelen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek bezig zijn. Daarnaast bieden we verschillende themagebonden activiteiten en creatieve opdrachten waarbij kinderen met al hun zintuigen zich vaardigheden en leerdoelen eigen kunnen maken. Deze rijke leeromgeving is nodig om kinderen uit te dagen tot spel en ontwikkeling. 

Naast de verschillende hoeken en activiteiten werken we regelmatig met een speel-leer circuit. De kinderen die hier aan toe zijn werken in tweetallen aan verschillende werkjes rondom het thema en maken zich hiermee doelen eigen op het gebied van motoriek, taal, rekenen en digitale geletterdheid. Daarnaast maken we in de groepen gebruik van verschillende ontwikkelingsmaterialen. 

Naast de mogelijkheden in de klas, delen wij ook samen een leerplein voor de groepen 1, 2 en 3, waar kinderen uit de verschillende groepen spelen en werken in verschillende (thema)hoeken en op verschillende werkplekken. We vinden het hierbij belangrijk dat kinderen weten hoe zij zich in een gedeelde ruimte bewegen, waarbij rust voorop staat. 

In groep 3 wordt de stap gemaakt naar meer instructiegericht werken. De kinderen krijgen vanuit verschillende methodieken les op het gebied van technisch lezen, schrijven en rekenen. Hierbij wordt de stof in allerlei verschillende werkvormen verwerkt. Het spel heeft nog steeds een belangrijke plek in ons onderwijs aan groep 3. Zo werken de kinderen regelmatig in een spelcircuit en is er aandacht voor thematisch onderwijs waarbij een spelhoek op de gang of op het leerplein wordt gebruikt. 

Vanaf groep 4 wordt naast technisch lezen, schrijven en rekenen, ook taal aan de vakken toegevoegd. Daarnaast is er, net als in groep 3, ruimte voor thematisch onderwijs. Van groep 3 t/m 8 volgen we hiervoor de onderwerpen van de methode Topontdekkers, zoals voeding & sport, beestenbende of vroeger & nu, en bouwen een thema samen met de kinderen in een paar weken uit. Kinderen werken hierbij vakoverstijgend en creatieve vorming heeft een belangrijke plek. 

Zie ook onze schoolgids op Vensters voor meer informatie over bijvoorbeeld de urenverdeling van verschillende vakken, onze vakleerkrachten en onze ondersteuning op school.