bovenbouw

In groep 5 en 6 gaan wordt zelfstandig werken steeds belangrijker. Daarnaast worden de ICT-vaardigheden op een Chromebook verder uitgebreid, zoals het maken van een Google-presentatie en het opstellen van een verslag. Deze vaardigheden worden ingezet tijdens het thematisch werken waarbij de leerlingen individueel of in groepjes toe werken naar een eindpresentatie over een bepaald onderwerp. De leerlingen krijgen uiteraard hulp met het plannen van het werk richting de eindpresentatie en krijgen feedback over het samenwerken. Gaandeweg de schooljaren worden leerlingen zich meer bewust waarom ze leren, wat ze leren en hoe ze leren en daarom praten ze ook mee over hun eigen ontwikkeling tijdens de start- en voortgangsgesprekken. De leerlingen hebben een actieve rol in het vertellen over hun ontwikkelingen en aandachtspunten. 

In groep 7 en 8 ontwikkelen de leerlingen zich verder en komt het voortgezet onderwijs steeds dichterbij. Eind groep 7 krijgen de leerlingen een indicatie van waar ze op dat moment staat ten opzichte van het voortgezet onderwijs. Bij deze indicatie wordt gelet op werkhouding, resultaten behaald tijdens de methodetoetsen en de gegevens uit het leerlingvolgsysteem (CITO-toetsen). In groep 8 krijgen de leerlingen in januari hun voorlopige advies, waarna in februari de doorstroomtoets gemaakt wordt. Deze toets stelt vast welk niveau de leerlingen voor taal en rekenen beheersen aan het eind van de basisschool. Wij hebben gekozen voor de IEP-toets. In maart volgt het definitieve schooladvies en dan kunnen de leerlingen zich gedurende de centrale inschrijfweek inschrijven op een middelbare school passend bij het schooladvies. 

In groep 7 en 8 is er een aantal thema's dat jaarlijks terugkomt.

  • Verkeersexamen theorie en praktijk in groep 7 
  • Kinderpostzegels in groep 8
  • Mediamasters in groep 7 en 8 (mediawijsheid)
  • Kamp in groep 8
  • Eindmusical in groep 8